Mikrofilter za električna vozila

Audi je skupaj z dobaviteljem MANN+HUMMEL v pilotnem projektu zasnoval mikrofilter za električne avtomobile, ki zadrži drobne delce iz okolja. Že v prvi fazi pilotnega projekta naj bi filter prispeval k izboljšanju kakovosti zraka v mestih, in sicer tako med vožnjo kot tudi med polnjenjem.

Kar 85 odstotkov drobnih delcev v cestnem prometu nastane ob obrabljanju zavor, pnevmatik ali ceste, ne glede na vrsto pogona vozil. Najfinejši delci prahu merijo le nekaj mikrometrov in so s prostim očesom komaj vidni. Imajo premer le 10 mikrometrov in jih zato zlahka vdihnemo. Svetovna zdravstvena organizacija (WHO) je lani občutno znižala priporočljive mejne vrednosti za drobne delce. 

Pasivno filtriranje med vožnjo, aktivno med polnjenjem
Filter za sprednji del vozila, ki ga je skupaj z dobaviteljem MANN+HUMMEL  zasnoval Audi lahko prestreza drobne delce iz okolja. Deluje podobno kot pri stacionarnih napravah, kakršne se že uporabljajo v nekaterih mestih. Ključna prednost mobilne izvedbe pa je v tem, da filter vsrka ne samo lastne emisije drobnih delcev, temveč lahko absorbira tudi emisije drugih vozil – in sicer tam, kjer nastajajo.

Pilotni projekt se je začel leta 2020 in bo potekal štiri leta. “Ta filter za drobne delce je primer našega prizadevanja za inovacije, ki bodo koristile vsem, in uspešnega sodelovanja s specializiranimi dobavitelji. Danes že veliko naredimo na lastno pobudo,” je pojasnil Fabian Groh, projektni vodja v razvoju sistemskih komponent pri družbi AUDI AG. “Pričakujemo, da bo v prihodnje to zahtevala tudi zakonodaja.”

Filter je vgrajen pred hladilnikom v obstoječi tok zraka v avtomobilu, tako da je bilo treba vozilo le minimalno prilagoditi. Stroški so zato nizki. Filtrski element aktiviramo preko nastavljivih odprtin za zajem zraka. Mehansko delovanje filtra je podobno kot pri sesalniku za prah. Po podobnem načelu se tudi tu drobni delci ujamejo v filter, medtem ko lahko zrak nemoteno teče skozenj.

Za zdaj je filter v uporabi v preizkusnih vozilih Audi e-tron. Med vožnjo zaradi premikanja vozila poteka pasivno filtriranje; zrak teče skozi filtrirni sistem in ta prestreže tudi najmanjše delce. Druga možnost je filtriranje med stacionarnim postopkom polnjenja. Ventilator (ki je že danes vgrajen v vsa električna vozila) pri tem zrak iz okolja usmerja skozi hladilnik. Sistem ta postopek izkorišča in lahko s filtrom za drobne delce aktivno filtrira zrak, ki teče skozenj. Najmanjši delci se tako ujamejo tudi med mirovanjem vozila. Filter je idealen za uporabo v mestih, saj je obremenitev z drobnimi delci tam bistveno večja kot na podeželju.

Vzdržljivostni preizkusi dokazujejo učinkovitost
Pri testih s preizkusnimi vozili so ne le analizirali učinkovitost filtra, temveč tudi raziskali, ali filter vpliva tudi na uporabo vozila. Po 50.000 kilometrih vzdržljivostne vožnje z Audijem e-tron ni dvoma: zaznani niso nikakršni negativni vplivi na delovanje električnega vozila, niti v vročih poletnih dneh ali pri hitrem polnjenju.

Sistem je tako učinkovit, da se po posameznem scenariju uporabe, npr. v močno obremenjenih mestih, kot je Stuttgart, delci iz izpustov Audija e-tron količinsko v celoti prefiltrirajo. V še močneje onesnaženih mestih, npr. v Pekingu, lahko takšen filter ob značilnem uporabniškem scenariju aktivno in pasivno absorbira emisije drobnih delcev do treh vozil. Audi želi učinkovitost sistema še povečati, zato si skupaj z dobaviteljem MANN+HUMMEL prizadeva za povezovanje z že obstoječimi senzorji, npr. za vremenske postaje. Poleg tega načrtuje razvoj logike prikazov v vozilih. Potniki bodo lahko videli, kdaj je sistem aktiven in kolikšno količino delcev je že ujel.

Vzdrževanje filtra je preprosto. Zamenjati ga je treba šele ob rednem servisu. Analiza življenjskega cikla celotnega filtrirnega sistema je pokazala, da se iztroši šele pri 14,9 kilograma ekvivalentov CO2. Filter sam vsebuje 15 odstotkov reciklažnih materialov, celotni sistem pa 60 odstotkov.

 

Delite