Temperaturne skrajnosti avtomobilov

Sestavni deli in avtomobili v celoti morajo med razvojem prestati tudi različne temperaturne skrajnosti. Razpon temperatur, ki jih morajo prenesti Seatovi prototipi in posamezni sestavni deli, sega kar od minus 40 do plus 910 stopinj Celzija.

Z izpostavljanjem temperaturnim skrajnostim želijo inženirji zagotoviti obstojnost ter ustrezno delovanje posameznih delov in vozila v celoti. Brez tveganja okvar ali celo škodljivih vplivov na počutje oziroma zdravje uporabnikov, ne glede na podnebne razmere.

Podnebne razmere pa so na našem planetu lahko zelo različne. Temperatura v sibirski vasi Ojmjakon, ki je najhladnejši stalno naseljeni kraj na Zemlji, je lahko več mesecev na leto 50 stopinj pod ničlo. Drugo skrajnost pa predstavlja libijsko mesto Al Azizija z najvišjo izmerjeno temperaturo 57 stopinj Celzija, ki ima tako status najbolj vročega mesta na svetu.

Seatova vozila morajo kljub španskemu “vročekrvnemu poreklu” prenesti tudi mraz.

Seatovi motorji morajo zato uspešno prestati vročinski šok, pri katerem nekateri deli dosežejo tudi temperaturo 910 stopinj Celzija. To temperaturo motorji dosežejo med 12-urnimi testi pred proizvodnjo. Motor navijejo na 6500 vrtljajev na minuto, s čimer simulirajo njegovo delovanje v vseh možnih razmerah. Po besedah razvojnih inženirjev je cilj testa preverjanje največje zmogljivosti, obenem pa želijo na tak način nadzorovati porabo goriva in ravni izpustov.

Posamezni deli motorja med toplotnimi preizkusi dosežejo temperature več kot 900 stopinj celzija.

Od arktičnega mraza do puščavske vročine
V tehničnem centru Seat armaturne plošče, avtomobilske sedeže in volanske obroče testirajo v vremenski komori. V tej komori temperature nihajo od 40 stopinj Celzija pod ničlo do 110 stopinj Celzija nad ničlo. Blizu severnega polarnega kroga tudi analizirajo prototipe v resničnih razmerah vročine in mraza. Opravijo več kot 60 testov in na zaledenelem jezeru, ki služi kot poligon za vožnjo, pri 35 stopinjah pod ničlo prevozijo 30.000 kilometrov.

Na drugi strani sveta strokovnjaki izvajajo teste, kot so protizdrsni nadzor, sesanje prahu in vožnja po gramozu, v puščavskem območju pri 45 stopinjah Celzija. Cilj teh testov je zagotoviti vzdržljivost in funkcionalnost vsakega dela.

Seatovi strokovnjaki preverjajo vse sestavne dele, kako se obnesejo pri temperaturnih skrajnostih.

Avtomobilski sedež, ki doseže 40 stopinj
Ogrevani sedeži lahko temperaturo 40 stopinj Celzija dosežejo v 15 minutah. Da bi preverili, ali je toplota enakomerno porazdeljena, vozilo zapeljejo v kabino, v kateri je temperatura minus 20 stopinj Celzija, in ga analizirajo s termografsko kamero. Cilj preizkusa je zagotoviti udobje voznika.

Stanje posameznih delov vozila med temperaturnimi šoki spremljajo s toplotno kamero.

Del udobja v vozilu je tudi vonj posameznih materialov. Zaradi toplote lažje prepoznavamo vonje. Ekipa strokovnjakov iz oddelka za kakovost pri družbi Seat zato vozilo segreje nad 60 stopinj, preden v notranjosti vozila preveri, kakšen vonj imajo različni materiali. Cilj tega testa je zaznati morebitne neprijetne vonjave.

Segrete površine v vozilu lahko oddajajo moteče vonje.

Visoke temperature za vzdržljivost
Visoke temperature se uporabljajo za testiranje vozila, pa tudi za izdelavo nekaterih delov, ki jim tako povečajo vzdržljivost. Za izdelavo menjalnikov tako na primer topijo aluminij pri 700 stopinjah Celzija; ko so aluminijasti sestavni deli odliti, pa jih še 14 ur pustijo v peči, ogreti na 900 stopinj, s čimer po besedah Seatovih konstruktorjev za 5000-krat povečajo vzdržljivost posameznih delov in seveda tudi menjalnika v celoti. (mkr/foto Seat)

Sestavni deli menjalnikov nastajajo pri visokih temperaturah, s katerimi tudi povečujejo vzdržljivost.

 

Delite